PIRLS 2021 bevestigt de negatieve trend die al afgetekend zichtbaar was met PIRLS 2016. Tienjarige leerlingen hebben nog vier maanden meer leesachterstand opgelopen dan vijf jaar eerder. Bovendien verliezen we ook terrein op vergelijkbare landen.
Dit lijkt weer alweer een klap voor hardwerkende leerkrachten en ook dat is een probleem. “In vergelijking met andere landen scoren we heel laag op ‘academisch optimisme’. Leraren missen het vertrouwen dat ze leerlingen kunnen inspireren. De berichtgeving over onderwijs speelt hierin een rol. Als je telkens hoort dat het niveau daalt en als het nieuws over hoe we samen gaan werken aan beterschap dan niet luider klinkt, is het moeilijk om de moed erin te houden.” (Katrijn Denies, onderzoeker Onderwijseffectiviteit en -evaluatie van KU Leuven)
Want na PIRSL 2016 zijn er echt wel belangrijke stappen gezet. De voorbije jaren werkten academici en deskundigen op het terrein een strategie uit rond effectief leesonderwijs. Die begint nu pas door te sijpelen naar de klaspraktijk. PIRLS 2021 komt dus te vroeg om al een duidelijk positief effect te zien.
Ook met Lettererf verspreiden we de strategie van effectief leesonderwijs en laten die hand in hand gaan met leesplezier. Met onze vormingen maken we van leerkrachten optimistische believers. Laat PIRLS 2026 maar komen.