
Steeds meer scholen starten met kwartierlezen, al dan niet onder de naam Kwartiermakers (gecoördineerd door Willewete). Denken uw leerkrachten ook aan kwartierlezen, maar zijn er nog veel vragen en twijfels? Of wil uw team toch maar beter goed voorbereid zijn vooraleer het deze gewichtige beslissing neemt? Dan komen wij graag helpen de juiste knoop door te hakken.
Vaak zijn leerkrachten terecht bezorgd om de sprong naar kwartierlezen te wagen. “Hebben we daarvoor wel genoeg tijd?” “Gaan onze leesprestaties niet achteruit?” “Wat met de zwakke lezers?” “Heeft kwartierlezen echt voordelen?” “Zijn kinderen niet te vrij in hun keuze van wat ze lezen?” “Hoe zit het dan met AVI?” …
We zeggen het maar beter vooraf: wij zijn helemaal gewonnen voor kwartierlezen! Maar we zijn ook eerlijk: er zijn valkuilen. Kwartierlezen is immers veel meer dan zomaar elke dag je leerlingen vrij laten lezen. Met deze sessie willen we vermijden dat kwartierlezen op uw school een valse start neemt of dat positieve resultaten achterwege blijven. We vertellen wat kwartierlezen nu precies inhoudt. We luisteren naar de bedenkingen van uw team en spelen er op in. We reiken positieve argumenten aan en nemen ongerustheid weg. En we geven aan welke punten bijzondere aandacht verdienen vooraleer je kan starten met kwartierlezen.
Zo krijgt uw team een goed en eerlijk beeld zodat het een weloverwogen besluit kan nemen.
Maar de beslissing is uiteindelijk aan jullie.
Deze sessie duurt ongeveer 1,5 uur tot 2 uur en past bijvoorbeeld perfect binnen een personeelsvergadering.