In haar visietekst voor openbare bibliotheken (2023-2033) heeft Cultuurconnect een belangrijke en geactualiseerde rol weggelegd voor leesbevordering:
“Bibliotheken hebben zich ontwikkeld rond het boek. Hoewel vorm en inhoud veranderen, blijft het (kunnen) lezen van teksten, feitelijk of verhalend van aard, centraal staan in de werking van de bibliotheken. Daartoe onderhouden zij een rijke, relevante en toegankelijke collectie en blijven ze inzetten op leesbevordering in de brede zin van het woord.”
Bovendien moeten bibliotheken hun rol in leerprocessen versterken. “Bibliotheken faciliteren daarbij het onderwijs door ondersteuning van onderwijsprofessionals, scholen en hun leerlingen.”
Zet daar de alarmerende resultaten van PIRS en PISA naast: zowel op leesvaardigheid als leesmotivatie boeren Vlaamse kinderen en jongeren steeds verder achteruit. De uitdagingen voor bibliotheken zijn dus groot!
Tijdens deze vorming begeleiden we jullie in het maken van de juiste doordachte keuzes.
- We kijken naar onderzoek over autonome leesmotivatie en bekijken we hoe we het leesplezier/leesmotivatie van kinderen kunnen verhogen (met heel veel praktijkvoorbeelden).
- Kinderen leesplezier bijbrengen is uiteraard belangrijk, maar we ontdekken dat leesbevordering nog meer dimensies heeft dan dat.
- We nemen ook jullie eigen initiatieven onder de loep en we geven jullie een model mee waaraan jullie in de toekomst jullie activiteiten en initiatieven kunnen toetsen, met het oog op het leesbevorderend effect.
- We ontdekken welke rol we als bibliotheek kunnen spelen om een antwoord te bieden aan de dalende leesvaardigheden (begrijpend lezen) bij kinderen.
- We bespreken de kritische fases voor leesmotivatie in de leesontwikkeling van kinderen en jongeren tussen 0 en 20 jaar (de doorgaande leeslijn). En welk antwoord kan je in elk van die fases als bibliotheek net bieden om de leesmotivatie op peil te houden?
De sessie bevat de nodige theorie, maar is zeker ook praktisch van aard. En gedurende deze sessie leggen we samen, specifiek voor jou bibliotheek, een aantal mogelijke actiepunten op tafel. Na deze sessie zal je als team veel doelgerichter en met vernieuwde inspiratie aan de slag kunnen gaan.