Dat het leesniveau van Vlaamse kinderen al enkele jaren achteruitloopt, is niet nieuw. Onderzoekers van de KU Leuven hebben 22 mogelijke verklaringen getoetst. Van één oorzaak zijn ze alvast zeker: op school wordt fors minder tijd gespendeerd aan leren lezen dan vroeger. Op tien jaar tijd daalde het aantal uren taalinstructie (lezen, schrijven, spreken, literatuur en andere taalvaardigheden) van 276 naar 248 per jaar. Het pure lezen daalde van 146 uur per jaar naar 84 uur.
Andere oorzaken zijn waarschijnlijk, maar meer onderzoek is nodig om zekerheid te bieden. Zo ontdekten de onderzoekers dat kinderen met een eigen gsm beduidend lager scoren dan kinderen zonder. Ook vrijetijdslezen staat onder druk. Het aantal kinderen dat thuis zelden of nooit leest, verdubbelde bijna. En het aantal veellezers daalde met een kwart. En dat terwijl kinderen die nooit lezen beduidend lager scoren op begrijpend lezen. Verder vermoeden onderzoekers ook dat de bijvoorbeeld de afname van leesopdrachten als huiswerk een rol speelt.