
“Is kinderliteratuur aan het versimpelen? En zo ja, is dat erg?” Met deze vraag liet Pjotr van Lenteren in de Nederlandse Volkskrant een aantal deskundigen uit de jeugdliteratuurwereld en het onderwijs aan het woord.
Dat ‘simpele’ kinderboeken bijzonder populair zijn, bewijzen de bestsellerslijsten, die al geruime tijd worden aangevoerd door reeksen van populaire vloggers als Rutger Vink en Thomas van Grinsven of Hanneke de Zoete.
‘Dat kinderen in hun vrije tijd populaire boeken van vloggers lezen is niet zozeer het probleem’, stelt Jeroen Dera (universitair docent Letterkunde). ‘Een probleem wordt het pas als zulke oppervlakkige boeken systematisch in de schoolse context worden aangeboden. ‘Dat gaat in tegen alle principes van rijk tekstonderwijs.’
Anne Steenhoff, basisschoolleerkracht en auteur van het boek ‘Een lui letterland – Maar zo krijgen we kinderen weer aan het lezen‘ gooide reeksen zoals hierboven en uit Amerika overgewaaide strips zelfs in de prullenbak. ‘Het taalniveau van die boeken is veel te laag. Op school ben je om iets te leren en mogen er best eisen worden gesteld aan wat een bepaald kind in een bepaalde groep leest.’ Volgens haar moeten leesplezier en leesvaardigheid dan uit elkaar worden getrokken. ‘Zodra een kind beter kan lezen, vindt het dat vanzelf weer leuker om te doen. Plezier is belangrijk, maar het doel is om kinderen met een basisniveau van taalvaardigheid van school te laten gaan.’
Dat stuit dan weer tegen de borst van Sanneke van de Pas en Marijn Koets, oprichters van uitgeverij Billy Bones: ‘Wees blij dát kinderen lezen. Kinderen krijgen door onze boeken weer plezier in lezen en pakken tenminste weer eens een boek in plaats van dat ze achter een scherm zitten.’
Aantoonbare onzin, noemt Jeroen Dera het argument dat het niet uitmaakt wát kinderen lezen. ‘In onderzoeken zien we steeds weer terug dat mensen die rijkere teksten lezen een sterkere woordenschat, concentratie, zelfinzicht en verbeeldingsvermogen ontwikkelen.’ Bovendien heeft tot op vandaag nog geen enkele studie kunnen bewijzen dat het lezen van makkelijke reeksen voor veel kinderen een opstap is naar het lezen van boeken met rijkere teksten.
Het uitgebreide artikel vind je terug op de website van De Volkskrant