
Twee jaar geleden raakte bekend dat de leesvaardigheden van Vlaamse lagereschoolkinderen er dramatisch op achteruit gaan (PIRLS 2016). En nu is er het PISA-onderzoek met even slecht nieuws over scholieren uit het middelbaar.
Van de 79 onderzochte landen scoren er 10 significant hoger dan Vlaanderen. We zitten weliswaar nog steeds bij de betere landen, toch is de daling t.o.v. de vorige meting (2009) in geen enkel Europees land zo sterk als bij ons. Bovendien wordt de kloof tussen sterke en zwakke leerlingen alsmaar groter. 19 percent van de vijftienjarigen haalt zelfs het basisniveau niet (in 2009 was dat nog 13 percent).
Dat in hetzelfde onderzoek naar boven komt dat het leesplezier bij jongeren naar beneden duikelt (de helft van de 15-jarigen vindt lezen gewoon tijdverlies), zal niemand verbazen. Leesvaardigheden en leesplezier zijn immers factoren die elkaar versterken. En slinkt het ene, dan volgt ook snel het andere.