In Eine, bij Oudenaarde, krijgen kinderen al vanaf de eerste kleuterklas taal-en rekenlessen. Onderwijsexperten zijn positief over die aanpak. “Door de lat al heel vroeg hoog te leggen verkleint de kloof tussen kansrijke en kansarme kinderen.”
KBO Eine telt 250 leerlingen, waarvan een 90-tal kleuters. “Dat aantal is een mix van kansarme en kansrijke leerlingen”, legt Ampe uit. “De basiskennis en woordenschat die ze van thuis meekrijgen is natuurlijk verschillend. En wij vinden het belangrijk dat iedereen met dezelfde kansen naar het eerste leerjaar kan.”
“De manier waarop deze school te werk gaat, is niet compleet nieuw, maar wel verfrissend”, klinkt het bij Tim Surma van het Expertisecentrum voor Onderwijs en Leren aan de hogeschool Thomas More. “Weinig scholen werken op deze manier en het is goed om te zien hoe ze wetenschappelijk te werk gaan.”
Ook Dirk Van Damme kijkt nieuwsgierig naar hoe de school werkt. “Het is interessant dat ze de verwachtingen niet corrigeren bij kinderen die een moeilijke sociaal-economische achtergrond kennen. In plaats van te denken ‘we gaan het ze niet zo moeilijk maken’, creëert men dezelfde verwachting en dat is toch een sleutelelement.”