![Steeds meer kinderen zonder getuigschrift basisonderwijs. Gebrek aan (lees)stimulatie thuis een van de oorzaken](http://www.lettererf.be/wp-content/uploads/2022/02/118581257_1091351404614181_7976162217727140613_n-600x200.jpg)
Steeds meer kinderen halen geen getuigschrift van het lager onderwijs. Op zes jaar tijd is hun aantal verdubbeld. In het schooljaar 2022-2023 waren het er maar liefst 4843. Onderwijsonderzoekster Katrijn Denies zoekt naar verklaringen: “Hier is veel meer aan de hand dan het riedeltje dat de onderwijskwaliteit niet deugt. Er is bijvoorbeeld thuis minder stimulatie. Kinderen hebben steeds minder boeken thuis, ouders gaan ook steeds minder met hun kinderen aan de slag rond leesbegrip of cijfers leren kennen. Ook gaan er steeds meer kinderen met honger naar school. Op sommige scholen speelt misschien nog iets anders mee. Dat zij bijvoorbeeld kijken naar hun eigen draagkracht: wat kunnen wij nog, gezien de grote groepen leerlingen die extra aandacht nodig hebben? Misschien liggen hier en daar de verwachtingen wat te laag op basis van de foute argumenten? Zoals een taalachterstand die mogelijk wel nog kan worden ingelopen, maar waarvan de school denkt dat het te laat is.”