Stichting Lezen (Nederland) publiceerde een onderzoek over hoe in het (basis)onderwijs werkzame principes voor motivatiebevordering kunnen worden gecombineerd om tot een samenhangende aanpak van leesweerstand te komen. Met een groep onderwijsprofessionals en wetenschappers werden daartoe prototypen ontwikkeld van interventies om leesmotivatie te bevorderen en leesweerstand te verminderen.
Dit gebuerde door middel van een professionele leergemeenschap (PLG), waarin gedurende anderhalf jaar gezamenlijke onderzoeks- en ontwerpactiviteiten werden uitgevoerd. Bij het ontwerp van de prototypen concentreerde men zich op activiteiten voor, tijdens en na het vrij lezen.
Op basis van het onderzoek veronderstellen de onderzoekers dat de volgende elementen bijdragen aan een optimaal gebruik van de tijd voor stillezen:
- leraren dragen zorg voor een passend boekenaanbod
- leerlingen krijgen de gelegenheid om leeservaringen te delen zonder dat dit hun leesproces verstoort
- leraren zorgen voor een stille en rustige leesomgeving
- zwakke lezers krijgen extra ondersteuning
Lettererf gebruikt o.a. dit onderzoek in haar vormingen rond effectief leesonderwijs.