Bij interactief voorlezen lees je een prentenboek herhaald voor en stimuleer je door interactie met de kinderen de taalvaardigheid, de creativiteit, het denken en de kennis van de wereld. Interactief voorlezen stimuleert het begrijpend luisteren en is dus een belangrijke voorbereidende activiteit voor het leren lezen, maar ook nog lang daarna. Daarnaast levert het een positieve bijdrage aan het stimuleren van leesplezier en leren leerlingen verschillende genres kennen.
Wat zijn de kenmerken van interactief voorlezen? Waarom is het nodig? Wanneer doe je het (en wanneer best niet)? Hoe pak je het concreet aan? Hoe wordt interactief voorlezen echt effectief? Welke vragen stel je het best? Hoe haal je er nog meer uit? …
We bekijken inspirerende voorbeelden. We duiken in een heleboel (mooie en recente) boeken en kijken welke het best geschikt zijn om interactief voor te lezen. Bij het bedenken van vragen gebruiken we de taxonomie van Bloom. Zo kunnen we op verschillende niveaus leerlingen prikkelen en spreken we hoge denkvaardigheden aan. En we bekijken wat interactief voorlezen – buiten het stellen van vragen – nog meer kan zijn…
Natuurlijk is dit een heel praktische vorming. De cursisten gaan met mekaar aan de slag. Met een goeie dosis ‘goesting’ en humor wordt dit ongetwijfeld een heel inspirerende, maar ook erg leuke en ontspannende vorming.
Deze vorming richt zich op leerkrachten kleuter- én lager onderwijs en op iedereen die met kinderen in die leeftijdsgroep te maken heeft. Want interactief voorlezen blijft voor álle leerlingen van de basisschool een grote meerwaarde!
De vorming kan geboekt worden voor een korte (2 uur) of lange sessie (3,5 uur). Bij de lange sessie gaan we nog meer praktisch aan de slag.