Geen leesplezier zonder effectief leren lezen…
Een doordacht leesbeleid, doeltreffende leesdidactiek en doelgerichte monitoring zijn de basis van effectief leesonderwijs. Graag lezen vereist dat je het goed kan. Dat je niet alleen technisch goed kan lezen, maar ook begrijpt wat je leest en erover kan reflecteren. Hopen dat kinderen via leesplezier vanzelf wel goede lezers worden, ruikt naar pretpedagogie.
… maar ook geen effectief leesonderwijs zonder leesplezier
Dus eerst hard werken aan effectief lezen en daarna pas aan het leesplezier? Toch niet, want leren lezen vraagt volgehouden oefening. En zonder leesplezier verliezen we heel wat kinderen op dat traject! Bovendien is goed kunnen lezen helemaal geen garantie voor leesplezier. Leesplezier komt zelden vanzelf.
Goed kunnen lezen, leesbegrip en leesplezier worden vaak onterecht in deze chronologische volgorde gezet. En leesplezier wordt daarbij meer dan eens verengd tot ‘kinderen alleen maar laten lezen wat ze leuk vinden’. Onderzoek toont echter aan dat leesplezier van bij de start van het leesonderwijs moet worden meegenomen. Zonder komen kinderen niet tot echt begrijpend lezen.
EFFECTIEF LEREN LEZEN EN LEESPLEZIER SAMEN AANPAKKEN DUS! Vanaf het prille begin. Tijdens deze sessie baseren we ons op de vijf sleutels van effectief leesonderwijs , ontwikkeld door de VLOR. We tonen met wetenschappelijk onderzoek aan waarom leesmotivatie zo belangrijk is om tot goed begrijpend lezen te komen. We maken kennis met enkele methodieken die leren lezen en leesplezier verenigen. En we duiken in een aantal boeken die – ook voor leerkrachten – voor instant leesplezier zorgen.
Uw leerkrachten gaan naar huis met vernieuwde goesting, vertrouwen in hun eigen kunnen en een hoop inspiratie.
Deze vorming richt zich tot leerkrachten lagere school.