Ambitieus, dat is wel het minste wat je van deze vorming kan zeggen! Vlaamse scholen zitten vol met schitterende leerkrachten. Mensen met een hart voor taal, natuur, wiskunde, geschiedenis, of muzische vorming… Het is net daarom dat we een stap verder durven gaan: we willen bij al die leerkrachten ook een groot hart voor kinderboeken ontwikkelen. En daarvoor hebben we een plan!
Tijdens deze vorming verzamelen we van elke school 1 tot 3 (zorg)leerkrachten die jeugdliteratuur al een warm hart toedragen, liefst nog aangevuld met iemand van de plaatselijke bibliotheek. Zij worden onze ankers binnen de school. Hen gaan we versterken en tools aanreiken zodat ook zij hun collega’s kunnen aansteken met het lees- en leesbevorderingsvirus. Deze keer richten we onze leesbevorderingspijlen dus niet op de kinderen, maar op de leerkrachten. Waarom? Omdat lezende leerkrachten het best de leesmicrobe kunnen doorgeven aan hun leerlingen. En dat is dan weer onontbeerlijk om kinderen beter te laten begrijpend lezen.
Deze vorming vertrekt vanuit de zelfdeterminatietheorie en vanuit onderzoek van KPZ Hogeschool. We oriënteren ons op de vijf kwaliteiten die van een leerkracht een goed leesbevorderaar maken. Dat is de theorie. Maar al gauw gaan we samen brainstormen en ideeën uitwisselen: hoe kunnen onze ankers via kleine, maar betekenisvolle acties leesplezier aanwakkeren bij hun collega’s? En hoe bewaken ze dat daarbij elke leerkracht toch voldoende autonomie ervaart? We houden het zeker plezierig. Zo testen we meteen een aantal ludieke methodieken, direct toepasbaar binnen het leerkrachtenteam.
Deze vorming kan worden ingericht door scholengemeenschappen of door bibliotheken die iets willen bewegen binnen de scholen van hun werkgebied.