Op jouw school is vrij lezen een vast onderdeel van het lessenrooster (bv. via LIST of kwartierlezen). Maar niet alle leerlingen zijn altijd even gemotiveerd aan het lezen.
Je herkent ze meteen. Het zijn die leerlingen die eindeloos treuzelen bij het boeken kiezen, steeds opnieuw van boek wisselen, altijd kiezen voor makkelijke boeken of strips, hun ogen dwalen af van het blad, ze bekijken plaatjes maar vergeten de tekst… Het zijn signalen dat deze kinderen extra stimulansen nodig hebben om effectief aan het lezen te gaan. Vaak reageren we streng, maar net dat doet die kinderen verzanden in ‘gecontroleerde leesmotivatie’. En bij gecontroleerde leesmotivatie komen kinderen niet tot leesbegrip. Daarvoor bestaat uitvoerig wetenschappelijk bewijs.
Maar hoe kan je dan de ‘autonome leesmotivatie’ van deze kinderen verhogen? Daarover gaat deze vorming! We geven inzichten en methodieken mee. De inzichten zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek (Zelfdeterminatietheorie, ABC-model…). De methodieken zijn kant- en klare interventies en werkvormen die we rechtsreeks linken aan de hierboven vernoemde inzichten. Werkvormen waar heel de klas baat bij heeft, maar deze kinderen in het bijzonder…