![Versterk je scholen met de vorming ‘Meer leesplezier in de klas’ – focus op kinderen met andere thuistaal](http://www.lettererf.be/wp-content/uploads/2022/06/DSC_0043-nieuwsbrief-400x175.jpg)
Je wil als bibliotheek écht iets bewegen in de scholen van jullie werkgebied: een leesklimaat vol leesplezier op school introduceren, gedragen door leerkrachten, met de bibliotheek als ondersteunende functie.
Lettererf organiseert nu al de vorming ‘Meer leesplezier op school’ als pedagogische studiedag voor afzonderlijke schoolteams. Een goedgevulde, erg intensieve vorming die bijzonder goed onthaald wordt. Deze vorming kan je nu ook als bibliotheek boeken. Je nodigt vervolgens maximaal drie leerkrachten per school uit om aan deze vorming deel te nemen. Zij gaan elk met een karrenvracht aan inspiratie weer naar hun school waar ze hun collega’s kunnen inspireren en zelf aan de slag gaan. En op die manier versterk je óók nog eens de band met je scholen.
Een kind dat niet graag leest, komt nooit tot effectief lezen! Tijdens deze vorming focussen we dan ook helemaal op leesmotivatie en leesplezier.
Deze vorming heeft dezelfde basisopbouw als onze vorming ‘Meer leesplezier op school’ , maar we leggen een extra accent op kinderen met een anderstalige achtergrond. Vaak ervaren leerkrachten het als te hoog gegrepen om deze kinderen leesplezier bij te brengen. Toch hoeft dat zeker niet zo te zijn. Maar kinderen met een andere thuistaal vragen soms nét een andere benadering, met extra tussenstappen, met thuistaal als hulpmiddel, maar ook met extra mogelijkheden. Want waarom zouden kinderboeken ook geen brug kunnen slaan tussen kinderen van verschillende culturen?
Deze vorming biedt praktijkgerichte input waarmee je meteen aan de slag kan. Eerst kijken we wat wetenschappelijk onderzoek te vertellen heeft. Wat is de invloed van leesmotivatie op begrijpend lezen? Voor veel leerkrachten is dit echt een eye-opener. Toch is dit verre van een theoretische vorming. Aan de hand van vijf praktische bouwstenen tonen we hoe je kinderen wél met plezier aan het lezen krijgt en het begrijpend lezen een boost geeft. Bij elke bouwsteen krijg je een heleboel direct bruikbare praktijkvoorbeelden cadeau. En we proberen er meteen enkele uit!
Want leesplezier zit in alle hoeken van de schoolpraktijk. Van klasbib en bibliotheekbezoek over taalles, leesles en kwartierlezen tot het vormen van een schoolklimaat waarin lezen een sociaal gebeuren wordt. Dat alles kom aan bod in deze vorming. Maar vooral duiken we in een groot en recent kinderboekenaanbod en tonen we tientallen kant-en klare werkvormen waarvan we er meteen een flink aantal uittesten. Na afloop heb je allerlei tools in handen om lezen echt cool te maken op jouw school!
Wil je met boeken werken in de klas, dan zijn er talloze leuke activiteiten waarmee je aan de slag kan. Activiteiten om boeken in de kijker te zetten, om nieuwe boeken te leren kennen, om kinderen te helpen bij het boeken kiezen, om leeservaringen te delen, om verhalen beter te begrijpen, om kinderen vrij te laten lezen, om kinderen woordenschat aan te reiken waarmee ze boeken kunnen beoordelen…
Boekendans, boekenbingo, leesrestaurant, verteltafel, leeskring, poëzietrein, mandjeslezen, boekgesprekken, klaag- en jubelmuur, de methode van Aidan Chambers… allemaal proberen we ze uit tijdens deze studiedag. En hoe werk je op dag 1 in het eerste leerjaar al meteen aan leesplezier? Of hoe maak je ook van bibbezoek echt een leesbevorderende activiteit?
Dat dit een erg actieve sessie zal zijn, zal je niet verbazen. Maar we lichten ook toe wat precies de sterktes zijn van deze activiteiten en hoe ze passen binnen de vijf pijlers van ons leesbevorderingsmodel. Belangrijk hierbij is dat het niet zomaar leuke boekenactiviteiten zijn, maar dat ze kinderen ook echt aanzetten meer te lezen. Want dat leesplezier willen we doortrekken, op school en thuis! Met de bibliotheek als onmisbare partner…