|
PIRLS toonde aan dat er nog heel wat werk op de plank ligt om het leesbegrip van onze Vlaamse kinderen op te krikken. Volgens de onderzoekers scoort ook het 'academisch optimisme' van onze leerkrachten laag: "Ze missen het vertrouwen dat ze leerlingen kunnen inspireren." Best begrijpelijk, gezien de slechtnieuwsshow waarin ons leesonderwijs de voorbije jaren fungeerde.
Toch weten we hoe we het tij kunnen keren! Kijk bijvoorbeeld naar Ierland, dat op tien jaar tijd een enorme sprong voorwaarts maakte. Ook bij ons werkten academici en mensen op het werkveld de voorbije jaren een nieuwe strategie uit die voor een ommekeer moet zorgen. Die begint nu door te sijpelen naar de klaspraktijk. PIRLS 2021 kwam nog te vroeg om daarvan nu al een duidelijk positief effect te zien.
Lettererf biedt uw team vormingen aan om ook het leesbegrip in uw school aan te pakken. Vormingen rond effectief leesonderwijs, rond leesplezier of net rond de samenhang tussen deze twee. Samen maken we van uw leerkrachten weer optimistische believers! |