Bibliotheken rekenen leesbevordering nog steeds tot hun kerntaak. Maar leesbevordering is een complexe materie, met veel facetten. En wat is het effect van leesmotivatie op leesvaardigheden? Wat doen we op kritische leeftijden wanneer kinderen afhaken? En hoe sluiten we als bib aan bij de uitdagingen waar het onderwijs voor staat? Een vorming om met vernieuwde inspiratie en veel doelgerichter je leesbevordering aan te pakken.
Lees meerVormingen voor BibliothekenVersterk je scholen met de vorming ‘Meer leesplezier in de klas’
Je wil als bibliotheek écht iets bewegen in de scholen van jullie werkgebied: een leesklimaat vol leesplezier op school introduceren, gedragen door leerkrachten, met de bibliotheek als ondersteunende functie. Met deze vorming inspireer je je leerkrachten en versterk je óók nog eens de band tussen school en bibliotheek.
Lees meerVersterk je scholen met de vorming ‘Meer leesplezier in de klas’ – focus op kinderen met andere thuistaal
Kinderen met een andere thuistaal vragen soms nét een andere benadering, met extra tussenstappen, met thuistaal als hulpmiddel, maar ook met extra mogelijkheden. Want waarom zouden kinderboeken ook geen brug kunnen slaan tussen kinderen van verschillende culturen?
Lees meerVersterk je scholen met de vorming ‘Effectief leesonderwijs en leesplezier, onlosmakelijk verbonden op school’
Scholen zullen de komende jaren nog veel sterker moeten inzetten op leesbegrip om de dalende curve bij hun leerlingen om te buigen. Als bibliotheek kan je hen daarbij helpen. Bovendien waak je er mee over dat ze de focus op leesplezier niet verliezen. Want effectief leren lezen gaat niet zonder leesmotivatie. De twee hebben elkaar nodig. Precies daarover gaat deze vorming.
Lees meerVorming voor ouders: Maak van leren lezen een succesverhaal!
Een kind dat start in het eerste leerjaar heeft ontzettend veel zin om te leren lezen. En dat is maar goed ook! Maar leren lezen is een langzaam proces en vraagt heel veel oefening. Hoe begeleid je je kind het best?
Lees meerAnderstalige ouders ondersteunen bij het leren lezen van hun kind
Leren lezen is voor elk kind een groot avontuur. Een kind dat pas leert lezen, moet ook thuis de juiste ondersteuning en motivatie meekrijgen. Maar hoe geef je die boodschap door aan anderstalige ouders en hoe help je hen hierbij?
Lees meerInteractief voorlezen
Interactief voorlezen versterkt de band tussen kind en voorlezer, en het zorgt ervoor dat het kind nog meer vertrouwd wordt met het verhaal. Bij interactief voorlezen lees je een prentenboek herhaald voor en stimuleer je door interactie met de kinderen de taalvaardigheid, de creativiteit, het denken en de kennis van de wereld. Interactief voorlezen stimuleert het begrijpend luisteren en is dus een belangrijke voorbereidende activiteit voor het leren lezen, maar ook nog lang daarna. Daarnaast levert het een positieve bijdrage aan het stimuleren van leesplezier.
Lees meerHet leespleziervirus onder leerkrachten verspreiden? Dat kan!
Ambitieus, dat is wel het minste wat je van deze vorming kan zeggen! We willen bij al uw leerkrachten een groot hart voor kinderboeken ontwikkelen. En daarvoor hebben we een plan!
Lees meerDe beste boekenstart!
Niets zo heerlijk als met je kind achter een boekje kruipen. Voorlezen is quality time tentop!
Lees meer
Versterk je scholen met de vorming ‘Meer leesplezier in de klas’
Je wil als bibliotheek écht iets bewegen in de scholen van jullie werkgebied: een leesklimaat vol leesplezier op school introduceren, gedragen door leerkrachten, met de bibliotheek als ondersteunende functie. Met deze vorming inspireer je je leerkrachten en versterk je óók nog eens de band tussen school en bibliotheek.
Lees meerVersterk je scholen met de vorming ‘Meer leesplezier in de klas’ – focus op kinderen met andere thuistaal
Kinderen met een andere thuistaal vragen soms nét een andere benadering, met extra tussenstappen, met thuistaal als hulpmiddel, maar ook met extra mogelijkheden. Want waarom zouden kinderboeken ook geen brug kunnen slaan tussen kinderen van verschillende culturen?
Lees meerVersterk je scholen met de vorming ‘Effectief leesonderwijs en leesplezier, onlosmakelijk verbonden op school’
Scholen zullen de komende jaren nog veel sterker moeten inzetten op leesbegrip om de dalende curve bij hun leerlingen om te buigen. Als bibliotheek kan je hen daarbij helpen. Bovendien waak je er mee over dat ze de focus op leesplezier niet verliezen. Want effectief leren lezen gaat niet zonder leesmotivatie. De twee hebben elkaar nodig. Precies daarover gaat deze vorming.
Lees meerVorming voor ouders: Maak van leren lezen een succesverhaal!
Een kind dat start in het eerste leerjaar heeft ontzettend veel zin om te leren lezen. En dat is maar goed ook! Maar leren lezen is een langzaam proces en vraagt heel veel oefening. Hoe begeleid je je kind het best?
Lees meerAnderstalige ouders ondersteunen bij het leren lezen van hun kind
Leren lezen is voor elk kind een groot avontuur. Een kind dat pas leert lezen, moet ook thuis de juiste ondersteuning en motivatie meekrijgen. Maar hoe geef je die boodschap door aan anderstalige ouders en hoe help je hen hierbij?
Lees meerInteractief voorlezen
Interactief voorlezen versterkt de band tussen kind en voorlezer, en het zorgt ervoor dat het kind nog meer vertrouwd wordt met het verhaal. Bij interactief voorlezen lees je een prentenboek herhaald voor en stimuleer je door interactie met de kinderen de taalvaardigheid, de creativiteit, het denken en de kennis van de wereld. Interactief voorlezen stimuleert het begrijpend luisteren en is dus een belangrijke voorbereidende activiteit voor het leren lezen, maar ook nog lang daarna. Daarnaast levert het een positieve bijdrage aan het stimuleren van leesplezier.
Lees meerHet leespleziervirus onder leerkrachten verspreiden? Dat kan!
Ambitieus, dat is wel het minste wat je van deze vorming kan zeggen! We willen bij al uw leerkrachten een groot hart voor kinderboeken ontwikkelen. En daarvoor hebben we een plan!
Lees meerDe beste boekenstart!
Niets zo heerlijk als met je kind achter een boekje kruipen. Voorlezen is quality time tentop!
Lees meer