Niet alle leerlingen zijn gemotiveerd aan het lezen tijdens kwartierlezen of LIST. Hun ogen dwalen af van het blad, ze bekijken vooral de plaatjes, ze wisselen om de haverklap van boek, ze kiezen steeds de makkelijkste boeken… Hoe zorg je ervoor dat je de autonome leesmotivatie van deze kinderen een flink stuk opkrikt? Een vorming waarbij we praktische interventies en werkvormen koppelen aan wetenschappelijk inzicht…
Lees meerHogere opbrengsten uit je bibliotheekbezoek
Hoe haal je meer uit een bezoek aan de bibliotheek? Tijdens deze vorming houden we het hele bibliotheekbezoek onder het vergrootglas. Hoe bereid je je bezoek voor? Hoe maak je kinderen keuzevaardig? Hoe zorg je ervoor dat het bibbezoek de kinderen prikkelt om met nog meer plezier te lezen? En wat kan je er achteraf mee doen in de klas?
Lees meerLIST en DENK! … beter leesbegrip met wetenschappelijk onderbouwde methodieken
LIST en DENK! zijn wetenschappelijk onderbouwde methodes, ontwikkeld om op een effectieve manier leesvaardigheid en leesbegrip aan te pakken. Bovendien zijn ze gebaseerd op functioneel lezen. Kinderen worden zo versterkt in hun leesmotivatie.
Lees meerLIST: bouwen aan leesvaardigheid én leesmotivatie
LIST is de eerste écht wetenschappelijk onderbouwde manier om uw leesonderwijs aan te pakken. De resultaten zijn spectaculair: kinderen halen sneller een hoger leesniveau, iedereen is mee en de leesmotivatie is hoog.
Lees meerDENK! Groeien in leesbegrip
DENK! vertrekt vanuit brede thema’s en koppelt zo begrijpend lezen aan de inhoud van andere vakken. Bij DENK! ploegen kinderen door de structuur van teksten om kennis te vergaren. Leesbegrip gekoppeld aan kennisopbrengst en leesmotivatie, dát is DENK!
Lees meerVersterk je scholen met de vorming ‘Meer leesplezier in de klas’
Je wil als bibliotheek écht iets bewegen in de scholen van jullie werkgebied: een leesklimaat vol leesplezier op school introduceren, gedragen door leerkrachten, met de bibliotheek als ondersteunende functie. Met deze vorming inspireer je je leerkrachten en versterk je óók nog eens de band tussen school en bibliotheek.
Lees meerVersterk je scholen met de vorming ‘Meer leesplezier in de klas’ – focus op kinderen met andere thuistaal
Kinderen met een andere thuistaal vragen soms nét een andere benadering, met extra tussenstappen, met thuistaal als hulpmiddel, maar ook met extra mogelijkheden. Want waarom zouden kinderboeken ook geen brug kunnen slaan tussen kinderen van verschillende culturen?
Lees meerVersterk je scholen met de vorming ‘Effectief leesonderwijs en leesplezier, onlosmakelijk verbonden op school’
Scholen zullen de komende jaren nog veel sterker moeten inzetten op leesbegrip om de dalende curve bij hun leerlingen om te buigen. Als bibliotheek kan je hen daarbij helpen. Bovendien waak je er mee over dat ze de focus op leesplezier niet verliezen. Want effectief leren lezen gaat niet zonder leesmotivatie. De twee hebben elkaar nodig. Precies daarover gaat deze vorming.
Lees meerEffectief leesonderwijs en leesplezier, onlosmakelijk verbonden op uw school
Effectief leren lezen en leesplezier pak je sámen aan, vanaf het prille begin. Want goed kunnen lezen is nodig voor leesplezier. Maar zonder leesplezier verliezen we kinderen op het traject… Maar hoe verenig je beide?
Lees meerDoor interactief voorlezen het begrijpend luisteren ontwikkelen
Interactief voorlezen stimuleert het begrijpend luisteren en is dus een belangrijke voorbereidende activiteit voor het leren lezen, maar ook nog lang daarna. Maar hoe pak je het aan? Hoe wordt interactief voorlezen echt effectief?
Lees meerMeer leesplezier op school
Een kind dat niet graag leest, komt nooit tot effectief lezen! Tijdens deze vorming focussen we dan ook helemaal op leesmotivatie en leesplezier.
Een sessie vol inspirerende praktijkvoorbeelden en kant-en-klare werkvormen.
MEER LEESPLEZIER OP SCHOOL – FOCUS OP KINDEREN MET ANDERE THUISTAAL
Is het moeilijker om ook kinderen met een andere thuistaal leesplezier bij te brengen. Dat hoeft zeker niet zo te zijn. Maar kinderen met een andere thuistaal vragen soms nét een andere benadering, met extra tussenstappen, met thuistaal als hulpmiddel, maar ook met extra mogelijkheden.
Lees meer